GI-kosttillskott

gi kosttillskott

Behöver man äta kosttillskott när man man äter GI?
Finns det ens något som kallas för GI-kosttillskott?
Svaren på detta och mycket mer får du veta här.



VAD ÄR GI?

GI innebär att man väljer mat som innehåller långsamma kolhydrater, proteiner och fett – i en sund balans. En sådan här kosthållning medför en jämnare blodsockernivå och därmed också långsammare utsöndring av insulin. Vissa lindrigt drabbade diabetiker kan med hjälp av kosten hålla sin insulinnivå jämn och på så sätt undvika att behöva tillföra insulin i form av tabletter. 

Det är dock inte bara balansen av fett, protein och kolhydrater som är det viktiga när det gäller att vara framgångsrik med GI-metoden, utan givetvis påverkar även mängden mat man tillför kroppen. Även om kolhydraterna är långsamma, kan det bli för mycket för kroppen att spjälka, så mängderna mat, är även relevanta.

Enkelt uttryckt kan man säga att GI-kosten innebär att man undviker vitt mjöl i alla former, ris, potatis och undviker socker.

KOSTTILLSKOTT

Vitaminer och mineraler i koncentrerad form kallas kosttillskott. Kosttillskott är tänkta att komplettera den vanliga kosten och säljs i form av kapslar, tabletter, pulver, ampuller med vätska, droppflaskor eller liknande. Även aminosyror, essentiella fettsyror, fibrer, olika örter och växtextrakt i koncentrerad form, och som är avsedda att tas i små mängder, kan säljas som kosttillskott. (Källa: www.slv.se)

GI-KOSTTILLSKOTT D-VITAMIN

Kosten som rekommenderas för att undvika cancer* är bland annat GI-kosten. I forskningen kring hälsofrämjande effekter som GI-maten har, har man även hittat fantastiska resultat på vissa kosttillskott. I en studie som publicerades av Creighton University 2007, visade det sig att ett rejält tillskott av D-vitamin avsevärt minskar risken för de flesta typer av cancer. 

GI-KOSTTILLSKOTT OMEGA 3

Omega 3 är en essentiell fettsyra, vilket innebär att det är en fettsyra vår kropp kräver, men inte kan tillverka själv. Äter man fet fisk minst två gånger i veckan behöver man inte tillföra Omega 3 som kosttillskott, men för de som inte äter fisk så regelbundet måste tillföra fetsyran som kosttillskott för att må bra. 

GI-KOSTTILLSKOTT PROBIOTIKA

Probotika är snälla bakterier som hjälper magen med dess matsmältning och tarmen med regelbunden avföring. Probiotika hämmar cancertillväxt* i tjocktarmen och har även en detox-effekt. Probiotika finns i syrad mat, eko-fil och eko-yoghurt men finns även i tablettform. 

GI-KOSTTILLSKOTT SELEN

Selen är ett spårämne som finns i jorden. Om man äter ekologiskt odlad frukt, grönsaker och spannmål så får man i sig selen i tillräckliga mängder. Selen återfinns även i inälvsmat, fisk och skaldjur. Selen stimulerar immuncellerna i kroppen och stärker effekterna av antioxiderande mekanismer i kroppen.  

Selen är ett viktigt spårämne som kroppen behöver och om man inte äter tillräckliga mängder ekologisk mat, eller fisk och skaldjur så bör man tillföra selen via kosttillskott för att må bra. 




*Anticancer, av David Servan-Schreiber s.190-194.